Publikováno: v sekci: Aktuality.

Hodnota mýtných bran v majetku státu zbudovaná společností Kapsch se pohybuje od 3 do 7 miliard korun. Vláda přemýšlí, co s mýtnými branami.

Společnost Kapsch spravuje mýto 12 let a od státu za to získala 24 miliard korun. Nyní tu máme 275 železných oblouků s mikrovlnnou technologií. Nastupující satelity od konsorcia CzechToll/SkyToll bran upotřebí méně než 1/5 a využije jen 49 bran. Společnost CzechToll vybuduje 11 kontrolních bran pro kontrolu výběru mýta na nově zpoplatněných silnicích 1. třídy. Zbývá 226 bran, kterým hledá ministerstvo uplatnění, aby nešly do šrotu.

Co s mýtnými branami

Některé brány se budou od roku 2021 využívat ke kontrole dálničních e-známek. Další poslouží jako luxusní držáky na informační tabule o dělnících a zúženích na trase. Jiné budou sloužit na vysokorychlostní vážení kamionů a monitoring dopravy. Asi ½ půjde do šrotu jako kovový odpad. Společnost Kapsch to kritizuje. Ministerstvo dopravy výhrady odmítá a tvrdí, že odpis části bran vykompenzuje výhodnější smlouva na mýtné.

Společnost Kapsch a CzechToll a SkyToll

Společnost Kapsch vybudovala a provozovala mýtný systém o 13 miliard korun dráž, než to nabízí vítězné konsorcium CzechToll a SkyToll. Dosavadnímu správci mýta stát zaplatil 24 miliard korun, nový nabídl  tendru cenu 10,75 miliardy korun na 10 let. Kdyby stát zůstal u používání stávajícího mýtného systému, zaplatil by podle společnosti Kapsch jen 6,9 miliardy korun za 10 let, jak uvedl generální ředitel Kapsche Karel Feix.

Mýtné brány

Konsorcium CzechToll a SkyToll převezme výběr mýtných poplatků v lednu 2020. Ministerstvo dopravy usiluje o to, aby satelitní systém fungoval už od letošního 1. prosince. Nyní jsou mýtné brány rozmístěny na 1 470 km, u dálnic na 1 240 km a u silnic první třídy na 230 km. Nový systém pokryje téměř o 1 000 km komunikací více. Dojde ke zpoplatnění dalších silnic 1. třídy na 900 km a nových dálničních úseků na 70 km. Od ledna 2007 do konce roku 2018 přinesl výběr mýtného do státní kasy 98,7 miliardy korun, loni rekordních 10,8 miliardy. Předpokládaný výnos u nového systému má být 140 až 150 miliard za 10 let.