Publikováno: v sekci: Aktuality.

Současně se společností Tesla na elektřinu přechází i další automobilky, třeba jako Volvo. Vývoj automobilového trhu se prudce mění i u dodavatelů součástek.

Automobily Volvo jsou především proslulé svou bezpečností, a také pro někoho možná trochu nudným designem. Automobilka nyní oznámila, že Volvo končí s výrobou aut s čistě spalovacími motory. Do roku 2019 totiž chce společnost Volvo začít vyrábět všechna svá auta s elektrickým motorem. Neznamená to ale, že Volvo bude vyrábět již pouze elektromobily a tak se úplně zbaví výroby spalovacích motorů. Plánuje nyní výrobu několika vozů ve stylu automobilů Tesla a nechce zůstat pozadu. Stále ale bude současně vyrábět také auta se spalovacími motory. Ta ale budou mít navíc také elektromotor, budou kombinovaná, aby tím dosáhla nižší spotřeby paliva.

Společnost Volvo

Společnost Volvo bude používat slabší verzi hybridního systému. V tomto systému je elektromotor pouze pomocníkem spalovacím motorům. Klasické hybridní vozy ale spíše používají systém, ve kterém jsou schopny elektromotory naprosto plně nahradit danou funkci spalovacího motoru. Toto oznámení je dobrou zprávou pro ochránce životního prostředí. Ve skutečnosti je to ale trochu ani ryba, ani rak. Největší přednost to bude pravděpodobně pro dodavatele automobilky. Auta se spalovacím a elektrickým motorem současně jsou nakonec výhodná pro všechny, neboť je do nich dodáváno více technologií, než je doposud.

Společnost Volvo a Valeo SA

Příkladem dodavatele může být francouzská společnost Valeo SA, podle které je hodnota součástek pro hybridy 9x vyšší než pouze dodané součástky pro pohon běžného vozu. To se zřejmě promítne i v ceně automobilu. U elektromobilů je hodnota součástek pouze 7x více, což stále není tak moc, jako u hybridů. Možná je to část důvodu, proč se nyní akcie této společnosti obchodují s PE dosahujícím téměř 14 a u německého kontinentalu kolem 12. Prestižní automobilky, jenž tvoří zákazníky těchto společností, mají asi ½ valuace. Investoři asi očekávají propad v dodávkách a tím i výrobě.

Krátkodobý a dlouhodobý výnos

Z krátkodobého hlediska mohou dodavatelé součástek z daného posunu blíže k hybridům sice těžit, ale nebude to zřejmě na dlouho. Z pohledu na náklady to není moc smysluplný počin, aby automobily měly 2 druhy motorů. Elektromobily by se do budoucna podle odhadů v roce 2021 měly prodávat za stejnou cenu jako hybridy. Pak v roce 2025 by měla být jejich prodejní cena shodná s cenou vozů se spalovacími motory. Tím totálně padne kouzlo hybridů. Společnost Volkswagen odhaduje, že v roce 2025 už bude 1/4 jeho tržeb tvořena prodejem elektromobilů a tradiční dodavatelé tak budou muset čelit svým nově vzniklým konkurentům.

Společnost Schaeffler

Společnosti Schaeffler a jimi podobné společnosti ale strádají už dnes. Například tento dodavatel součástek do automobilů snížil svůj výhled s tím, že neustále markantně rostou nákladové tlaky a obrovské výdaje zejména na nutný výzkum a vývoj do budoucna. Ve spojení s přechodem ze spalovacích motorů na motory elektrické, je tlak příliš velký. Akcie společnosti ztratily 11 % a nebude to zřejmě náhoda, ale dochází k tomu pod vlivem informovaných investorů. Podobné společnosti vyrábí řadu součástek, které už do budoucna nebudou v elektromobilech potřeba. V elektromobilech by s mělo používat o 50 až 75 % méně ložisek než je tomu v tradičních vozech se spalovacími motory.