Publikováno: v sekci: Aktuality.

Společnost General Electric je známá především díky bankovní divizi. Nyní oznámila dokončení vývoje motoru určeného pro komerční nadzvukový letoun Aerion Supersonic AS2. Ten má začít pravidelně létat v roce 2025.

Letadla zatím nezrychlují, jen se zvětšují, jsou pohodlnější a doletí dál. Letecká divize General Electric chce letadla zase zrychlovat. Motor nazvaný Affinity v překladu přitažlivost budou používat letadla Aerion Supersonic AS2 vyvíjená startupem amerického miliardáře Roberta Basse, který chce vrátit nadzvuková letadla do komerčního provozu už víc než 10 let.

Nadzvukově pouze nad vodou

V plánech má letoun AS2 místo pro 12 pasažérů a bude je přepravovat rychlostí asi 1715 km/h, pokud zrovna poletí nad mořem, jinak bude pomalejší. Většina států nadzvukový let nad pevninou povoluje pouze vojenským letounům. Opatření státy zavedly právě kvůli aerodynamickému třesku. Jde o jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo v této situaci před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny. Protože se pohybuje rychleji než ony, tak je takzvaně protrhne.

Překonání rychlosti zvuku

Takto vzniklý zvuk se dá přirovnat k hlasitému výstřelu či menší explozi. Je to nepříjemné a za určitých podmínek mohou být způsobeny i hmotné škody, jako rozbitá okna. Právě AS2 bude nad pevninou zpomalovat pod hranici 1 mach, a proto nebude vyžadovat výjimku ze současné legislativy. Zvukové regulace byly v minulosti hlavní překážkou návratu ke komerčnímu nadzvukovému letectví.

Jak se vyhnout chybám Concordu

Kromě potíží s regulacemi je zde i proslulá havárie letounu Concorde na letišti Charlese de Gaulla a vysoká cena nadzvukového létaní. Letenka v Concordu v roce 2000 stála asi 10 000 dolarů, v tehdejším přepočtu 350 000 korun. Nadzvukové motory spotřebují na stejné trase 3x až 4x více paliva než konvenční letouny a zvyšují i ekologickou stopu letu. AS2 má být o 20 až 50 % ekologicky úspornější než jsou současná konvenční letadla. Půjde o luxusní letadlo. Záleží i na tom, jak bude letoun hlučný. To se dozvíme za 2 roky, kdy proběhnou první testovací lety.

 

Zaujalo vás obchodování na forexu? Nezapomeňte na kvalitní vzdělávání a stáhněte si zdarma nový ebook o forexu zde: https://landing.globtrex.com/cs/ebook-leads/

Sdílet