Asi 40 % českých řidičů by při nákupu příštího vozu klidně zvolilo alternativní pohon, pokud by se jeho cena ale výrazně nelišila od varianty se spalovacím motorem.
Cena je tedy stále klíčová. Hybridní pohon by nyní volilo 15 % Čechů, elektromobil 13 % a motor na LPG 6 %. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy KPMG mezi téměř 1 000 tuzemskými respondenty. Vozy na alternativní pohon, a to zejména elektromobily, jsou v současnosti o celé desítky procent dražší, než jsou ceny konvenčních aut. Elektromobily by mohly osvobodit český vzduch, stát však na daních při tom ochudí o miliardy.
Jak je to s cenou
Ve vztahu k alternativním pohonům je pozitivní, že jsou si Češi ochotni si připlatit. Současně jsou ale na cenu automobilu výrazně citliví, ta měla by být pouze mírně vyšší. Tak se vyjádřil automobilový expert KPMG Jan Linhart. Pokud by cena vozu s alternativním pohonem byla o 1/10 vyšší než klasického spalovacího, rozhodlo by se pro něj 32 % řidičů.
Nákup vozu plánuje v následujícím roce ¼ řidičů
Nákup vozu v následujících 12 měsících plánuje ¼ řidičů, většina z nich, asi 63 % zvažuje nákup ojetiny, 1/3 plánuje koupi nového vozu. Preferovaný je v 61 % benzinový pohon, ve 28 % naftový spalovací motor, LPG v 5 %. Asi 3 % řidičů si plánuje pořídit automobil s hybridním pohonem, 2 % na CNG a 0,4 % si chce pořídit elektromobil. Polovina těch, kdo plánují nákup vozu, hodlají koupit vůz do 200 000 korun. Dalších 8 % dotázaných za něj dá 500 000 korun.
Vláda chystá podporu
Elektromobily budou ušetřeny poplatků a míří zejména do center měst. Celkem 45 % řidičů označilo elektrický pohon jako vhodný pro jejich potřeby. Negativně je vnímána nedostatečná síť dobíjecích stanic, ¼ respondentů předpokládá jejich dotační zvýhodnění. Vodíkový pohon je na tom podobně jako elektromobil. Lidé vnímají šetrnost k životnímu prostředí a nevýhodou je opět nedostatečná síť čerpacích stanic. Na rozdíl od elektromobilů jde i o malou nabídku vozů.
Překvapivě vodík
Vodíkový pohon patří k nejméně známým z alternativních pohonů. 1/5 lidí si myslí, že se v následujících letech ale nejvíce rozšíří. Nevýhodou plynových pohonů je nemožnost parkovat vůz v podzemních garážích a otázka bezpečnosti. Výhodou jsou nízké náklady na provoz, respektive nízká cena paliva. České domácnosti vlastní v průměru 1,55 vozu. V době nákupu automobilu volilo 70 % domácností ojeté auto. Průměrné stáří automobilů v ČR je 13 let a současná hodnota 70 % z nich je pod částkou 100 000 korun.