Publikováno: v sekci: Aktuality.

Ztráty evropských automobilek mohou podle analytiků překročit 2,6 bilionu korun. Čísla mohou být ještě vyšší. Zastavení výroby nebyl dobrý plán. Bude totiž těžké ji znovu rozjet. V celém světě nejde ani zdaleka jen o autoprůmysl.

Evropští a američtí výrobci automobilů by mohli podle anatytiků na svých tržbách přijít až o 100 miliard dolarů, což je v přepočtu 2,6 bilionu korun, pokud zůstanou továrny do konce dubna zavřené. Podle propočtů majitele společnosti AutoAnalysis Iana Henryho zprávu otiskl list Financial Times. Po obou stranách Atlantiku se totiž firmy uzavřely a výroba se zastavila. U nás není prognóza o nic lepší.

Ztráty napříč světem

Pokud by se neprodalo 2,6 milionu vozů, v Evropě se mohou ztráty dostat až na 66 miliard eur, v přepočtu 1,8 bilionu korun. Ve Spojených státech mohou ztráty představovat 52 miliard dolarů, pokud ovlivní 2 miliony vozů. Podle Henryho se zvyšují výrobní ztráty evropských továren, které zastavily výrobu každý týden o 8 miliard eur. Zavřené americké továrny generují ztrátu asi 7,5 miliardy dolarů týdně.

Škoda Auto nebo třeba Hyundai

Škoda Auto prodloužila odstávku a do 20. dubna a výroba nepojede ve všech třech závodech, v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Nošovická automobilka Hyundai prodlouží odstávku do 14. dubna. Výjimkou je pokračující provoz převodovkárny, kde musí firma zohlednit, že sesterský závod KIA v Žilině bude vyrábět už od pondělí. Automobilka se tak přidala ke Škodě Auto, TPCA v Kolíně a mnoha dalším automobilkám po celé Evropě. Lidi ovládá strach a ten je třeba překonat.

Zastavená výroba v automobilkách

Výroba se zastavila ve společnostech, jako je Škoda Auto, Nissan, Ford, Hyundai nebo třeba General Motors, které zůstanou zavřené na neurčito, možná v květnu. Německý automobilový koncern Volkswagen prodloužil odstávku výroby v německých továrnách hlavní značky VW kvůli koronaviru do 19. dubna. Prodej nových vozů se v západní Evropě v březnu snížil o 2/3. V USA se prodej propadl na nejnižší úroveň za 10 let. V německém autoprůmyslu začíná rozsáhlé propouštění a Česko to čeká také. Je třeba si uvědomit, že vlády všechny nezachrání a nelze vyčkávat donekonečna. Pokud lidé nepřistoupí na dodržování hygienických pravidel a nezačnou znovu chodit do práce, místo na pandemii začneme odpadávat hlady.