Evropská rada schválila nové technické požadavky, které budou muset automobily v EU splňovat od poloviny roku 2022. Naplní se bezpečnostními technologiemi. Budeme zase více sledovaní a méně svobodní.
Vozy v roce 2022 budou číst dopravní značky a přebírat z nich rychlostní limity, detekovat chodce, cyklisty a překážky při couvání. V případě nutnosti sama zastaví a ve výbavě budou i systémy bránící vyjetí z jízdního pruhu. Chytré technologie mají být součástí nových automobilů od léta 2022. Vozy nově vyrobené, ale ve starších verzích, budou mít výjimku. Od poloviny roku 2024 jimi budou muset být vybavena všechna nová auta. Pravidla budou platná pro všechny členské země EU.
Černé skříňky
V případě nehody černá skříňka zapíše všechny relevantní údaje, jako je rychlost nebo poloha vozu. Nebude však možno zjistit, o jaký vůz šlo a kdo jej řídil. Zápis se bude využívat jen pro účely zkoumání a analýzy nehod. Není zcela jasné, zda bude údaje přístupné policii možné využít v soudních sporech. Řidiči aut s černou skříňkou by mohli být znevýhodněni proti majitelům starších vozů. V původním návrhu se měla zapisovat data dlouhodobě, nyní jen krátce před nehodou.
Bezpečnostní systémy
Systémy hlídající rozptýlení, kdy se řidič dívá třeba na mobilní telefon, zaznamenaly změny. Nařízení zakazuje ukládat údaje o nesoustředěném řidiči, aby data nemohla být zneužita. Vozy budou povinně připraveny na detektory alkoholu v dechu, které mohou soudy nařídit těm, co byli přistiženi při řízení pod vlivem alkoholu. V novém voze po požití alkoholu nenastartují.
Rychlostní limity
Řidič může systém vypnout, pokud bude vykazovat chybovost. Při novém nastartování vozu bude muset být hlídání rychlosti zase zapnuto. Řidič bude moci limity překročit, ale se zapnutým systémem. Vyšší rychlost může být v řadě případů nutná, třeba pro ukončení předjíždění.
Nouzového brzdění
Systém nouzového brzdění by měl vůz před překážkou zpomalit, pokud to ani přes varování neudělá řidič. Není známo, co nastane, pokud systém selže a bude brzdit bezdůvodně. Srážka může být totiž v dané situaci dobrým řešením. Systém má vyhodnocovat i pozornost řidiče. Nová pravidla připravují vozy na provoz bez řidičů a vozy permanentně připojené k internetu, zranitelné kybernetickými útoky. Řeší i možnost autonomní jízdy v konvojích.