Unipetrol testuje novou příměs z fritovacího oleje do paliv jako aditivum nové generace.
Společnost Unipetrol zpracovával použitý potravinářský olej v rámci svého testu nové příměsi do nafty. Tento test je součástí širšího výzkumu takzvaných aditiv nové generace. EU totiž bude nutit výrobce paliv postupně zvyšovat podíl biosložek takzvané druhé generace obsažených v palivech pro automobilovou dopravu. Slovo nutit je velmi důležité. Je také třeba pátrat o tom, zda není výroba biopaliv mnohem škodlivější pro životní prostředí, co dělají tato paliva z auty a jaká je pak jejich životnost a co se pak dělá z vraky a podobně. Stačí už jen to, že se tím ničí motor a auta hůř jezdí.
Jen aby to bylo ekologické…
Ono by to mohlo být jako s elektroauty. Za tou spoustou elektřiny budou kouřící továrny, proti kterým protestují ekologičtí aktivisté. Už párkrát se nám totiž odklonil vítr od postavených větrných elektráren, neboť jsme tím narušili okolní klima. Ty pak stojí totálně zbytečně postavené za drahé peníze. Sluneční kolektory zase neumíme ekologicky zlikvidovat. A tak dále… Nicméně Chempark Unipetrolu v Záluží u Litvínova je nyní největší konglomerát zařízení pro výrobu paliv a plastů v ČR.
Největší česká rafinérská skupina Unipetrol
Unipetrol je největší česká rafinérská skupina. Poprvé testovala výrobu biosložek nové generace, jejichž přimíchávání do paliv určených pro auta bude v budoucnosti vyžadovat Evropská unie. Tu nám byl také čert dlužen. V rámci provozního testu firma zpracovala 730 tun použitého oleje z řetězců rychlých občerstvení, aby technologii vyhodnotila. Test proběhl v Chemparku Záluží u Litvínova, kde má společnost Unipetrol své hlavní rafinérská a petrochemická zařízení.
Chempark Záluží u Litvínova
Pro zkušební projekt vykupovala firma během 3 letních měsíců použitý potravinářský olej. Ten byl 5 dní chemicky zpracováván a přimícháván ke standardní ropné surovině použité pro výrobu nafty. Více než polovina oleje má původ z Číny, zbytek byl vykupen v České republice od firem jako KFC, McDonald’s a dalších. Škoda, že na tom opět nevydělaly české společnosti. Ono navyšování podílu biosložek může být pěkně likvidační.
Navyšování podílu biosložek
Podle manažerů firmy Unipetrol je již připravována nová legislativa EU, která bude po členských zemích chtít postupné, ale jasné navyšování podílu biosložek tzv. druhé generace v motorových palivech. Nová generace příměsí má postupem času nahrazovat aditiva z řepkového oleje, kukuřice či cukrové řepy a ostatních potravinářských plodin. Místo nich se má využít zemědělských odpadů, a méně konkurovat potravinářské produkci. Jde o použité jedlé oleje, piliny, slámu, kukuřičné klasy, vinné kaly i skořápky ořechů.
Dostatek odpadních surovin
Ředitel úseku vývoje ve výzkumně-vzdělávacím centru Unipetrolu v zálužském Chemparku Jiří Hájek a odborníci na rafinérské technologie z Unipetrolu upozornili také na fakt, že v budoucnosti může být na trhu dost problém sehnat dostatek odpadních surovin pro nové biosložky. Sběr surovin pro provozní test trval několik měsíců a za 5 dní zpracovali. Když tak budou chtít jet celoročně, bude to další problém.