Americké firmy, které se obchodují na burze, mají vyšší zisky i obrat než Evropské společnosti. Z firem v globálním žebříčku TOP-1000 jasně vedou společnosti z USA.
Analýza poradenské firmy EY, která nezahrnuje banky a pojišťovny, vyznívá jasně. Z tisíce největších společností světa, které své akcie obchodují na různých burzách, má celkem 299 sídlo v USA. Evropské společnosti předhánějí svým obratem i vyššími zisky, stejně jako celkovou výnosností.
Globální žebříček TOP-1000
V celosvětovém žebříčku prvních 1000 největších společností dominují ty americké. Jen v loňském roce zvýšily svůj obrat v průměru o 9 %, což je v přepočtu na více než 9 bilionů eur. Jejich hlavní výhodou je nebývale velký a vysoce koupěschopný domácí trh, ale i velmi rychlý pokrok informačních technologií v USA. Významný pokrok v IT dosáhla i Čína. Společně s USA začíná nastavovat normy a pravidla v digitální ekonomice, kterými se podnikání v daném sektoru řídí. A jak konstatuje studie EY, Evropa na americko-čínskou výzvu nenašla zatím dostatečně pádnou odpověď.
Jak je na tom Evropa
Evropa má celkově slabší pozici s celkovým obratem kolem 6,7 bilionu eur. Evropské hospodářství roste mnohem pomaleji než v USA a dokonce značně zaostává v informačních technologiích. Více než 1/3 evropských zástupců v žebříčku TOP-1000 tvoří společnosti z klasických odvětví, kam spadá zejména autoprůmysl, strojírenství a chemie. V USA je jejich váha asi 12 %. Celkem 24 německých společností z globálního žebříčku TOP-1000, v loňském roce zvýšilo svůj obrat meziročně v průměru jen o 1,2 %, zatímco americké společnosti o více než 9 %. Francouzské společnosti o 6,8 % a italské o 5,8 %. Souhrnný zisk – EBIT hlavních německých koncernů se o 1/10 snížil.
RegioJet vydal dluhopisy
Společnost RegioJet nyní vydala dluhopisy téměř za miliardu korun a peníze hodlá využít na nákup nových vagonů a posílit stávající spoje. Soukromý železniční dopravce prodal dluhopisy za 921 milionů korun. Společnost RegioJet a.s. se sídlem v Brně provozuje osobní železniční a autobusovou dopravu v ČR. Vlastníkem je Student Agency ve vlastnictví Radima Vančury. Na některých nabídkách společnost spolupracovala s německou pobočkou francouzské společnosti Keolis. Sesterská společnost se stejným názvem se sídlem v Bratislavě provozuje stejnou dopravu na Slovensku.