Nadcházející roky zřejmě přinesou velké změny v obchodování s cennými kovy, a to hlavně s lithiem, platinou a palladiem. Proč zrovna těmito vzácnými kovy? Na vině je překotný vývoj na trhu s elektromobily, u nichž se očekávají vzrůstající prodeje a naopak pokles poptávky po tradičních autech.
Přibližme si nejprve nynější situaci. Výroba elektromobilů a různých hybridů už dávno není sci-fi, například jejich největší světový výrobce Tesla Motors plánuje, že už v roce 2018 bude prodávat okolo půl milionu vozů ročně, v roce 2020 chce vyrábět dokonce milion aut. Letos přitom prodal necelých 15 tisíc vozů. Takže tradiční vozy na klasické pohonné hmoty vedou. Ale jestli se předpovědi automobilky i dalších vizionářů skutečně vyplní, pořádně to zamává s obchodováním s pohonnými hmotami (ropa, benzin), ale i s různými vzácnými kovy, které se při výrobě aut používají.
Palladium i platina upadnou
V současnosti je největší poptávka po platině a palladiu, protože právě tyto dva kovy se používají při výrobě katalyzátorů do aut. A každý vůz má katalyzátor, takže je jasné, že poptávka je obrovská. Přitom v tomto odvětví se spotřebuje velká část světové produkce těchto kovů. Pokud se bude snižovat produkce klasických benzinových a naftových aut, poklesne i poptávka po těchto kovech. I když platina by nemusela upadnout zcela, protože se využívá třeba i při výrobě vodíkových motorů. Ale cena těchto kovů by se rozhodně snižovala.
Lithia bude nedostatek
Naopak zvýšená poptávka se očekává u lithia, které se přidává do baterií elektromobilů. Už nyní je to jasně viditelné, protože poptávka po tomto vzácném kovu se jen za letošní rok zvedla o polovinu. A i loni jeho cena výrazně stoupala, takže se totožný trend očekává i nadále. Což znamená i rychlé zvyšování ceny lithia. Jenže to může do budoucna znamenat i problém, protože poptávka se v příštích pát letech zřejmě ještě zněkolikanásobí a může předčit nabídku. Takže kovu na světě náhle může být nedostatek.