Je letní sezóna, čas cestování a výletů. A tak je na silnicích mnohem víc aut než v jiném ročním období. Jako už tradičně, v motoristické sezóně rekordně stoupá zájem o benzín. Ani letos tomu není jinak, jenže benzínu jsou i tak obrovské zásoby, které stále rostou.
Podle selského rozumu by měla rostoucí poptávka snižovat zásoby a dodavatelé benzínu by se měli o to více snažit, aby pokryli veškeré požadavky zákazníků i investorů. Jenže v tomto roce je tomu jinak. Zásoby benzínu jsou tak velké, že se stává, že nákladní lodě, které ho přivážejí do amerických přístavů, ho nemohou vyložit – všechny zásobníky jsou prostě plné. A přitom to není tím, že by benzín nikdo nechtěl. Právě na opak. Co se tedy děje?
Víc než loni
Rafinérské a těžařské společnosti se snaží, aby vždy před létem byly zásoby benzínu co největší. Letos se jim podařilo udělat mnohem objemnější zásoby než loni. A i poptávka po benzínu trhá rekordy a je vyšší než kdy jindy. Přesto ho rafinérie dodávají stále víc a zásoby v posledních týdnech klesly jen minimálně. Což by se mohlo zdát jako dobré, jenže tato situace má velký vliv na ceny pohonných hmot i samotné ropy. Ve Spojených státech amerických se to už projevuje. Investoři obchodující s komoditami si benzín obvykle cení hlavně proto, že se reálně dováží do newyorských přístavů. Jenže nyní nastala situace, kdy zásobníky jsou plné a připlouvající tankery nemají, kam svůj náklad vyložit. V důsledku toho okamžitě poklesly futures na benzín a v ohrožení jsou i akcie rafinérských společností. Zlepšení se přitom neočekává, a jestli ano, tak nejdříve na podzim.
Tlak na ropu
I když u benzínu je situace vážná, rostou například ceny topných olejů a nafty. Některé rafinérie totiž obrací a soustředí se na výrobu právě těchto dvou komodit. Což je ta lepší varianta. Leckteří analytici totiž varují, že mnoho rafinérií zkrátka omezí produkci, aby na prodeji benzínu neprodělávaly, ale tím pádem budou potřebovat i mnohem méně ropy. A to se odrazí na jejích cenách, která mohou výrazně klesnout.