Společnost Tatra se v loňském roce propadla do ztráty a prodala nejméně vozů za 5 let. Tatra tak zaznamenává strmý pád do červených čísel.
Propad prodeje způsobil hlavně odklad klíčových zakázek, který velkou měrou ovlivnil loňský hospodářský výsledek kopřivnické automobilky Tatra Trucks. V loňském roce se propadla do provozní ztráty a prodala nejméně vozů za 5 let. Ukazatel EBITDA ve výsledku činil minus 69 milionů korun. Předloni dosáhl tento výrobce těžkých užitkových vozů provozního zisku 646 milionů a asi 500 milion vydělal v letech 2016 a 2015. Automobilce se současně snížily meziročně tržby téměř o 2 miliardy korun a klesly na 3,8 miliardy korun.
Výsledky automobilky Tatra
Automobilová společnost Tatra loni prodala 841 vozidel, což bylo nejméně od roku 2013. Letos chce zvýšit odbyt na 1 200 vozidel a zlepšit finanční výsledky, což se jí zatím daří. Společnost Tatra Trucks v prvním pololetí dosáhla provozního zisku ve výši 80 milionů korun. Celkový zisk před započtením úroků, daní a odpisů – EBITDA se za rok 2019 pohybuje od 350 do 400 miliony korun.
Nesplněná očekávání
Generální ředitel automobilky Petr Karásek se vyjádřil, že v letošním roce očekává automobilka Tatra zlepšení finanční výkonnosti. Loni nesplnila očekávání kvůli odložení některých významných zakázek pro klienty v oblasti ozbrojených sil. Ve zpoždění jsou i dodávky vozů do Saúdské Arábie a Jordánska za stovky milionů korun. Odložena byla i poptávka po podvozcích v segmentu obranných programů. Výsledek ovlivnila i procesní pravidla v průchodu zakázek firmou. Společnost se až příliš soustředila na rychlý růst objemu výroby.
Budoucnost společnosti Tatra
Analytik Petr Knap z poradenské společnosti EY upozornil na to, že je automobilka svým unikátním výrobkem až příliš závislá na armádních zakázkách až ve stovkách kusů. Nyní je zásadní dosáhnout určitého objemu roční výroby, aby byla společnost zisková. Odložené a nevyhrané tendry vše dělají složitějším. Cílem je získat dlouhodobé kontrakty s dodávkami na několik let, protože efektivitu výroby zvyšuje větší objem stejných typů vozů. Za úspěch pokládá transformaci z výroby tisíců vozů na ziskového výrobce na 1 200 až 1 400 vozů za rok.