Publikováno: v sekci: Aktuality.

Cena ropy prokázala odolnost vůči druhé vlně COVID-19 a zpomalení poptávky po ropě (graf 3). Zatímco většina ropných produktů získala většinu ztrát zpět, petrolejová poptávka, především z letecké dopravy, je stále na 50% své před pandemické úrovně. Aktuálně je velmi těžké odhadnout, kdy se letecký průmysl vzpamatuje Mezinárodní organizace pro civilní letectví předpovídá, že letecké společnosti nabídnou v první polovině roku 2021 o 31% až 42% méně míst než tomu bylo v roce 2019. Nabídka od leteckých dopravců může být pouze navýšená, pokud budou zrušena mezinárodní cestovní omezení, a cestující znovu získají důvěru. Je proto těžké si představit, že by se mohla globální poptávka po ropě v intervalu let 2022–2023 zcela zotavit.

Graf 3 – Oil Supply-Demand, Zdroj: EIA (2021), forecast 21/22 Bloomberg (2021)

Graf 3 – Oil Supply-Demand, Zdroj: EIA (2021), forecast 21/22 Bloomberg (2021)

 

V posledních několika měsících poptávka po ropných produktech pochází především z rozvíjející se zemí jako Čína a Indie, které zatím nepostihla druhá vlna COVID-19. V roce 2021, zatímco energetické potřeby rozvíjejících se zemí pravděpodobně zůstanou podstatné, znovuotevření vyspělých ekonomik a zrychlení globální ekonomické aktivity v důsledku očkování zvýší celkovou spotřebu ropy. Postupný návrat k normálu a růst poptávky ve druhé polovině roku 2021 jsou však velmi závislé na účinnosti vakcíny a síle hospodářského oživení.

V Kanadě se WCS (Western Canadian Select) potýká stále s negativním vývojem; zvýšení záporného spreadu s WTI ve srovnání s průměrem roku 2020. Zatímco WTI a Brent prudce posílili, zisky WCS byly omezené (graf 4). Nárůst Kanadského výstupu, zrušení potrubí Keystone XL a riziko uzavření, kterým čelí plynovod Enbridge’s Line 5, zpomalili nárůst ceny za barel kanadské WCS. Navzdory nedávným problémům v Kanadě je situace mnohem lepší než byla v roce 2018, kdy musela vláda Albertské provincie zavést povinné škrty v produkci. Podstatná práce byla od té doby provedena zejména v potrubní síti, kde vzrostla přepravní kapacita o téměř 1,5 mbd (milion barelů denně). Produkční potenciál kanadského ropného průmyslu je však omezen, dokud nebudou zprovozněny nové plynovody, což je naplánované na konec roku 2021 a konec roku 2022.

Graf 4 – Vývoj ceny WCS a WTI, jejich diferenciál, Zdroj: economicdashboard.alberta.ca (2021)

Graf 4 – Vývoj ceny WCS a WTI, jejich diferenciál, Zdroj: economicdashboard.alberta.ca (2021)

 

Produkce ropy v USA v reakci na nepříznivé počasí poklesla o 30% (na jihu Spojených států). Přes tento dočasný negativní šok, by se americká nabídka, která je stimulována díky vysokým cenám a optimismu trhu letos mohl zvýšit. Výrobci v USA se však mohou rozhodnout být opatrní při zvyšování produkce, dokud jejich obchodní rezervy klesají směrem k normálnějším úrovním (graf 5). Pokud jde o Organizaci zemí vyvážejících ropu a jeho spojence (OPEC +), jejich produkční úroveň se drží na ujednané úrovni, navzdory tomu, že Saúdská Arábie škrtla 1 mbd mimo dohodu o objemu produkce (únor a březen). OPEC + důsledně respektuje své dohody o výrobě a odmítl také zvýšit nabídku rychleji, což trh na začátku roku uklidnilo a podpořilo růst cen. Stejně jako ve Spojených státech by OPEC + mohl postupně zvýšit produkci za účelem cílení poptávky po ropě a zabránit výstavbě nadbytečných komerčních, nebo strategických zásob.

Graf 5 – Globální zásoby, Zdroj EIA (2021)

Graf 5 – Globální zásoby, Zdroj EIA (2021)